Op 31 december 2022 eindigt de huidige vrijstellingsregeling (proefproject) voor het B-rijbewijs voor elektrische bestelauto’s tot 4250 KG. TLN pleit om deze regeling definitief te maken en dat lijkt ook te lukken. De e-busjes zijn duurder in aanschaf en hebben vanwege het zware accupakket een lager laadvermogen dan vergelijkbare reguliere voertuigen. Dat betekent dat er een tussentijdse aanpassing van de Europese Rijbewijsrichtlijn zal plaatsvinden. Deze biedt EU-landen de mogelijkheid het maximum gewicht voor het B-rijbewijs te verhogen tot 4250 kg voor elektrische bestelauto’s. Dat is nodig om aan de doelstellingen van Zero Emissie Stadslogistiek (ZES) te kunnen voldoen. TLN wil in dat kader ook vasthouden aan de huidige gewichtsgrens van 4250 kg die door steeds meer voertuigfabrikanten wordt gebruikt. In het kader van het huidig project mogen de voertuigen enkel in Nederland worden ingezet en mag er geen aanhangwagen worden aangekoppeld. Ook geldt een vrijstelling van de tachograaf. De bestuurder moet tevens een aanvullende rijopleiding hebben gevolgd. Of deze voorwaarden ook voor de nieuwe regeling zullen gelden, valt nog niet te zeggen.
Tot 31 december 2022 gaat de vrijstellingsaanvraag via https://www.rvo.nl/subsidies-financiering/experiment-tijdelijke-vrijstelling-van-rijbewijs-c.
0 reacties