Net als waterstof wordt LNG ook in kilogrammen als eenheid toegepast. Een LNG-voertuig is zuiniger dan een dieselvoertuig en dat is één van de grootste baten van een LNG: 0,72 kg LNG brengt evenveel energie op als 1 liter diesel (Volvo trucks, 2020). Dus ter voorbeeld: Indien een dieselvrachtwagen 30 liter verbruikt per 100 kilometer, dan verbruikt een LNG voertuig 21,6 kilogram LNG. Als kers op de taart komt nog erbij kijken dat een kilogram LNG goedkoper is dan een liter diesel (Pitpointcleanfuels, 2021).

In april 2021 zat het verschil tussen diesel en LNG op ongeveer 38 eurocent. Dus als hetzelfde voorbeeld wordt gehanteerd, dan is de vervoerder bij een dieselvrachtwagen €37,20 (pompprijs €1,24*30 liter) kwijt. Bij een LNG is die minder dan de helft kwijt: €18,58 (pompprijs €0,86*21,6 kilogram).

Subsidie LNG aan de pomp

Het hoge verschil tussen deze brandstoffen is met name omdat het ministerie van Financiën in 2019 de LNG/Bio-LNG-stimuleringsregeling publiceerde. Het gaat om een compensatie van 18,7 eurocent per kilogram LNG in 2020 en 2021. Sinds het moment dat de regeling op 1 januari 2020 is ingegaan, wordt de 18,7 eurocent direct in de pompprijs verrekend door de tankstations (Raivereniging, 2019). Ook in de prijshistorie kan dit bevestigd worden. Er is namelijk van Q4 2019 naar Q1 2020 een grote prijsdaling te zien (Pitpointcleanfuels, 2021). Normaliter duurt de subsidie van 18,7 eurocent tot eind 2021. Echter is het zo vlot gegaan, dat het einde van de 4,6 miljoen subsidie in zicht is. De einddatum wanneer het toegekende subsidiebedrag op is verschilt per LNG-aanbieder. De verwachting is dat dit de komende maanden het geval zal zijn (Nationaal LNG platform, 2021).

Tanktijd

Het nadeel van het tanken van LNG is dat het wel langer kan duren dan een normale dieselvoertuig tanken. Het duurt namelijk vaak minimaal 10 a 15 minuten. Indien er een tijdje lang niet getankt is bij de desbetreffende pomp, dan duurt het zelfs langer. De slang waar het vloeibare aardgas doorheen stroomt warmt namelijk langzaam op als die niet gebruikt wordt. Op het moment van tanken, moet de slang eerst afkoelen om vervolgens het LNG af te kunnen voeren (Iveco, 2018).

0 Comments

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf vooroplopen en meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Bedank voor je aanmelding! Je ontvangt binnen elke minuten een bevestigingsmail.