De verwachting is dat de Duitse MAUT vanaf 2024 met 100% toeneemt. De verdubbeling van de Duitse MAUT moet het goederenvervoer over de weg reduceren en over het spoor verhogen. Daarmee wilt Duitsland een positieve bijdrage leveren in het verduurzamingstraject. Om dat te behalen wordt zwaar ingezet op de optimalisatie van het spoor. naast het verhogen van MAUT zullen de spoorsubsidies ook bijdragen aan de realisatie van deze doelen. Naast de toename van de MAUT zijn er nog andere maatregelen die vanaf 2024 op het programma staan:
-Er komt een CO₂-differentiatie in de bestaande toltarieven en daarbovenop komt er een CO₂-toeslag van 200 euro per ton CO₂
-Emissievrije vrachtwagens worden tot eind 2025 vrijgesteld van de MAUT, na deze datum betalen ze 25 procent van het reguliere tarief.
-De MAUT gaat ook gelden voor bedrijfswagens vanaf 2024
-Er komt een basisinfrastructuur netwerk voor batterij-elektrische en waterstofvrachtwagens. Tegen 2025 zal een eerste netwerk van laadinfrastructuur en waterstoftankinfrastructuur voor zware vrachtwagens klaar zijn.
0 reacties