Vrachtwagenheffing in 2024 of toch later?


Door de invoering van de vrachtwagenheffing gaan alle binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens betalen voor het gebruik van de Nederlandse wegen per gereden kilometer. Om betalen per gereden kilometer mogelijk te maken, wijzigt het systeem van een vaste belasting naar een variabele heffing. Door de vrachtwagenheffing gaat de motorrijtuigenbelasting voor vrachtwagens omlaag en vervalt het Eurovignet in Nederland. Daarnaast wordt het tarief van de heffing afhankelijk van het gewicht en de euro-emissieklasse van de vrachtwagen. Het vrachtverkeer gaat door deze heffing meer dan nu betalen voor het gebruik van de weg maar de inkomsten worden na aftrek van de kosten teruggesluisd voor innovatie en verduurzaming van de vervoerssector. Hoe schoner en lichter de vrachtwagen, hoe minder er moet worden betaald. Gemiddeld moet er € 0,149 per kilometer worden betaald. In het filmpje hieronder volgt een korte uitleg betreft de vrachtwagenheffing (2018).


De snelheid van invoering mag niet ten koste gaan van de zorgvuldigheid waarmee de voorbereiding, realisatie en uitvoering van de vrachtwagenheffing wordt georganiseerd. In het filmpje wordt 2023 benoemd. Het is nu al zeker dat dit niet te realiseren is. De invoering van de vrachtwagenheffing zal namelijk niet eerder dan in 2024 plaatsvinden. Ook het uitstel hiervan is ter sprake. De demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen liet namelijk in april door middel van een brief aan de Tweede Kamer weten dat de heffing niet vóór 2027 geïmplementeerd kan worden. De vrachtwagenheffing is volgens Nieuwenhuizen een te grote stelselwijziging om die in demissionaire tijden ”even” doorheen te drukken.

0 Comments

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Blijf vooroplopen en meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Bedank voor je aanmelding! Je ontvangt binnen elke minuten een bevestigingsmail.